Palaniappen, Manimaran
(2009)
Hubungan Faktor Keluarga Terhadap Tabiat Dan Minat
Membaca Dalam Kalangan Murid Tahap 2, Sekolah Jenis
Kebangsaan Tamil.
Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan faktor keluarga terhadap
tabiat dan minat membaca dalam kalangan murid Tahap 2, di Sekolah Rendah Jenis
Kebangsaan TamiL Faktor keluarga yang diteliti dalam kajian ini adalah pendapatan
keluarga, taraf pendidikan ibu bapa, pekerjaan ibu bapa, dorongan ibu bapa untuk
membaca dan suasana membaca di rumah. Dua kaedah pengumpulan data digunakan
dalam kajian ini, iaitu kaedah kuantitatif dan kualitatif. Dalam kaedah kuantitatif, soal
selidik yang mengandungi 48 soalan yang menggunakan skala likert telah digunakan
sebagai instrumen kajian.
The aim of this study was to identify the relationship of family factors on the
reading habits and interest among level 2 pupils of National Type Tamil Schools. The
family factors analysed in this study were family income, parents' education level,
parents' occupation, parents' encouragement to read and home reading environment. Two
methods of data collection were employed, namely quantitative method and qualitative
study. In quantitative method, a questionnaire consisting of 48 questions was utilized as
the survey instrument.
Actions (login required)
|
View Item |