Othman, Hafizul
(2015)
Profiling Ict Academics At Malaysian
Research Universities (Rus) On Their
Commercialization Approaches
Based On Personal Attributes: A
Grounded Theory Study.
PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
Abstract
Penglibatan dan pilihan dalam keusahawanan oleh ahli akademik amat jarang
dilihat dari perspektif ahli akademik ataupun keupayaan individu akademik itu
sendiri. Malah, pihak universiti amat kekurangan budaya pengkomersialan yang
efektif. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mendalami perspektif peringkat mikro
bagaimana ahli akademik memilih kaedah-kaedah pengkomersialan dan
mencadangkan satu pemahaman yang unik terhadap mereka. Projek kajian ini
mengadaptasikan kaedah teori asas dengan kepelbagaian kes di lima buah universiti
penyelidikan yang terdapat di Malaysia.
The academics entrepreneurial involvement and decisions are rarely made
from the perspective of the academics or even through the individual‟s capabilities.
In fact, universities are found to be lacking the effective nurturing culture for
commercialization. Therefore, this research aims to explore the micro level
perspective of how academics choose their commercialization approaches and
propose a unique window of understanding the academics.
Actions (login required)
|
View Item |