Kesan Video Bernarasi Dalam Pembelajaran Berasaskan Multimedia Untuk Meningkatkan Kemahiran Psikomotor Bagi Pelajar Yang Berbeza Kebolehan Spatial Dan Jantina

Abdul Rahman, Abdullah (2014) Kesan Video Bernarasi Dalam Pembelajaran Berasaskan Multimedia Untuk Meningkatkan Kemahiran Psikomotor Bagi Pelajar Yang Berbeza Kebolehan Spatial Dan Jantina. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.

[img]
Preview
PDF
Download (557Kb) | Preview

    Abstract

    Tujuan kajian ini adalah untuk menyelidik tentang kesan penggunaan video bernarasi dalam pembelajaran berasaskan multimedia untuk meningkatkan tahap pencapaian dan kecekapan psikomotor bagi pelajar yang berbeza kebolehan spatial dan jantina. Kajian yang dijalankan ini menggunakan Reka Bentuk Faktoral 2 x 3 Kuasi Eksperimen bertujuan untuk melihat keberkesanan dan kesan interaksi reka bentuk koswer berbentuk laman web menggunakan dua mod penyampaian iaitu Mod 1 video - paparan teks tanpa suara (V-PT) dan Mod 2 video - paparan teks bersuara (V-NT) sebagai pembolehubah tidak bersandar. The purpose of this study is to investigate the effects of using narrated video in multimedia-based learning to improve performance and efficiency of psychomotor for students with different spatial abilities and gender. The research was conducted using the 2 x 3 Quasi-Experimental Factorial Design aimed to examine the effectiveness and impact of the interaction design in the form of website courseware using two delivery modes, namely Mode - 1 video with printed text display (V-PT) and Mode - 2 video with narrated text display (V-NT) as an independent variables. This research involves Experimental Group 1 (Mode 1) and Experimental Group 2 (Mode 2) through a pre-test and post-test.

    Item Type: Thesis (PhD)
    Subjects: P Language and Literature > P Philology. Linguistics > P87-96 Communication. Mass media
    Divisions: Pusat Teknologi Pengajaran & Multimedia (Centre for Instructional Technology & Multimedia)
    Depositing User: Mr Firdaus Mohamad
    Date Deposited: 16 Aug 2016 09:59
    Last Modified: 16 Aug 2016 09:59
    URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/30352

    Actions (login required)

    View Item
    Share