Melhem, Tareq .Y. M.
(2014)
The Effect Of The Modified Cort Programme In Enhancing
Critical Thinking And Improving Motivation To Learn
Among Students With Learning Difficulties In
Mathematics.
PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
Abstract
Tujuan kajian ini adalah untuk membina satu program latihan berdasarkan program
CoRT dan menilai keberkesanannya dalam meningkatkan pemikiran kritikal dan
motivasi untuk belajar bagi pelajar tahun enam yang mempunyai masalah
pembelajaran dalam subjek matematik di Jordan.Reka bentuk kumpulan kawalan
untuk ujian pra dan pos yang merupakan satu pendekatan popular untuk penyelidikan
statistik kuasi-eksperimen telah digunakan dalam kajian ini, pemboleh ubah yang
dimanipulasi adalah program CoRT yang telah diubah suai didedahkan kepada
kumpulan eksperimen, manakala kumpulan kawalan pula tidak menerima sebarang
latihan.Terdapat dua pemboleh ubah bergerak balas dalam kajian ini iaitu tahap
kemahiran pemikiran kritikal pelajar dan motivasi mereka untuk belajar.
The purposes of this study were to construct a training programme based on the
CoRT programme and to measure its effects in enhancing critical thinking (CT) and
improving motivation to learn for sixth grade student with Learning Difficulties
(LDs) in mathematics in Jordan. The pre-test-post-test control-group design, which is
a popular approach to the quasi-experimental statistical research, was used in the
study, in which the independent variable was the modified CoRT programme
(MCoRTP) exposed to the experimental group, while the control group was not given
any training. There were two dependent variables in this study, namely, the level of
students’ CT skills and their motivation to learn (MTL).
Actions (login required)
|
View Item |