Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak)

Hanapi, Haslina (2013) Pembinaan Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-Kanak (Ikbak). PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.

[img]
Preview
PDF
Download (569kB) | Preview

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk menguji Kualiti Psikometrik Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK) dalam mengukur kesediaan belajar kanak-kanak dalam kerangka Rasch Model berdasarkan: (a) Analisis Item Polarity; (b) Analisis Kebolehpercayaan; (c) Analisis Kesesuaian Item (Item Fit); (d) Analisis Taburan Aras Kesukaran Item dan Kebolehan Individu; dan (e) Analisis Undimensionality. Selain itu kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti profil pelajar berdasarkan skala merentas perbezaan jantina dan jenis prasekolah menggunakan analisis varian (ANOVA) satu hala dengan mengaplikasikan analisis Turkey dan Post-Hoc. The purpose of this research was to test pcsychomtric quality of “Instrumen Kesediaan Belajar Awal Kanak-kanak (IKBAK)” in measuring children's readiness to learn in a framework based on the Rasch model: (a) Analysis of Polarity Items (b) Reliability Analysis, (c) Suitability Analysis Item (Item Fit), (d) Analysis of Item Difficulty Level and Distribution of individual ability, and (e) Analysis Unidimensionality.

Item Type: Thesis (PhD)
Subjects: L Education > L Education (General) > L7-991 Education (General)
Divisions: Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (School of Educational Studies) > Thesis
Depositing User: Mr Firdaus Mohamad
Date Deposited: 23 Jun 2016 08:24
Last Modified: 12 Apr 2019 05:26
URI: http://eprints.usm.my/id/eprint/30130

Actions (login required)

View Item View Item
Share