Hon Tat, Muhahuam
(1999)
Customer Orientation, Social Values And Reward
System On Performance Of Life Insurance Agents.
Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.
Abstract
Penyelidikan ini bertujuan untuk meninjau perhubungan di antara kelakuan jualan
berorientasikan pelanggan dan nilai sosial terhadap prestasi ejen insuran nyawa. Soal
selidik yang dibentuk oleh Saxe dan Weitz (1982), iaitu Skala SOCO digunakan
untuk meninjau kelakuan jualan berorientasikan pelanggan, manakala List of Values
(LOV) (Kahle, 1983) digunakan untuk meninjau nilai so sial. Analisis Regresi telah
menunjukkan nilai sosial tidak memberi kesan ke atas peningkatan prestasi ejen.
T eta pi kelakuan jualan 'beorientasikan pelanggan telah menunjukkan perhubungan
positif dengan prestasi ejen.
Penyelidikan ini juga menentukan sa rna ada ( 1) tanggapan jenis ganjaran yang diberi
oleh syarikat insuran nyawa dan (2) kekerapan penerimaan jenis ganjaran oleh ejen;
mempunyai sebarang kesan ke atas perhubungan tersebut. Secara keseluruhan,
tanggapan jenis ganjaran yang diberi oleh syarikat insuran nyawa tidak memberi
interaksi yang berkesan dengan perhubungan di atas. Tetapi kekerapan penerimaan
sebarang jenis ganjaran olen ejen didapati mempunyai kesan tambahan ke atas
perhubungan di antara kelakuan jualan berorientasikan pelanggan dengail prestasi.
This research seeks to examine the relationship between customer-oriented selling
behavior and social values on the performance of life insurance agents.
Questionnaires developed by Saxe and Weitz (1982), that is SOCO scale was used to
examine customer-oriented selling behavior, while List of Values (LOV) (Kahle,
1983) was used to examine social values. ~egression analysis shows that social values
has no impact on the enhancement of performance of agents. But customer-oriented
selling behavior has shown a positive relationship with the performance of agents.
This research also determines whether ( 1) perception of type of reward given by the
life insurers and (2) frequency of receiving rewards by the agents; have any impact on
the relationship mentioned. As a whole, perception of type of reward given by life
insurer has no interaction impact with the relationship mentioned above. But
frequency of receiving any rewards by the agent has found to have an additional
impact on the relationship between customer-oriented selling behavior with
performance.
Actions (login required)
|
View Item |