Consumers, Citizens and Copycat Television in Malaysia
Wang Lay Kim'

In the 1970’s, the governments of many developing countries, including Malaysia,
have voiced their concern and anxiety over the influence of the media on the
supposed cultural identity of their countries. There was a widely held perception that
transnational media have a negative influence on the cultural identity of these
developing countries.

These concerns resulted in a study carried out by a UNESCO commission, headed by
Sean MacBride, to look into the problem of imbalance flow of information from the
core (developed nations) to the periphery (developing nations), and also to provide
possible solutions to redress the inequities in the distribution and control of global
communication resources. With increasing trends in globalisation and rapid
development of communication technology, foreign programmes are even more
freely available both on terrestrial and satellite television. Malaysia has since
responded by stipulating different policies on television programming.

While we are still grappling with the imbalance in the flow of information, an added
aspect of this imbalance is one that is not confined just to imported programmes but
format adapted programmes that have proliferated on Malaysian television schedule.
Programmes from the USA and Britain such as popular quiz shows like Who Wants to
be a Millionaire, Wheels of Fortune, Survivor, American Idol have been copied and
adapted albeit with local casts in Malaysian television programmes.

It is in this context that this paper will explore firstly the current traffic of format
adapted programmes on Malaysian television; secondly what constraints including
state (guidelines and policies promulgated by the government), and economics of
program production (audience ratings and targets the financial managers expect)
have on format adapted programmes in particular and on Malaysian television
broadcasting in general; and thirdly, its impact on consumers and their perception to
format adapted programmes. This pilot quantitative study of the flow of format
adapted programme would allow us to monitor in the future any such flow and assess
its impact on the broadcasting industry here.

! The writer wishes to acknowledge the Short Term Research Grant from USM that made
this research on Copycat TV possible. Also acknowledgement goes to co-researchers
Azman Azwan Azmawati, Mahyuddin Ahmad and Zaharom Nain and research assistants
Deng Siao Man, Lee Eai Luan, Teng Ee Way and Wong Yen Mei for their contribution.



Malaysian television and its development

Malaysia is getting a liberal dose of foreign programmes due to the increasing trend
in globalisation in communication as well as Malaysia’s own policy to deregulate and
open up the skies to satellite television that increased the number of channels of
television.  Globalisation process is lauded by developed nations, specifically the
USA, for promising heterogeneity in terms of cultural products and diversity in
voices, images and opinions through the free market. The developed nations insisted
on a free flow of information. However critiques of the free market and free flow of
information are sceptical as to whether public interest, heterogeneity, diversity was
upper most in the minds of liberal advocates of globalisation. Schiller (2001:325) has
pointed out that cultural products from the developed nations needed free access into
markets and the insistence on a free flow of information is more to ensure that the
developed world have easy access to sell their media products to a rapidly expanding
television market in the developing world that has an estimated three billion viewers.
It is little wonder that developed nations such as America and Britain withdrew in
1984 from UNESCO who supported the developing nations’ call for a New World
Information Communication Order (NWICO).

While the developing nations called for a balanced flow of information outside its
boundaries to prevent further erosion of national sovereignty and cultural identities,
through regulations; within nation state, ruling elites have asserted their control in
almost every aspect of modern life including the media. This is true of broadcasting
in Malaysia that has been controlled through ownership and government legislation
(see Zaharom 1991,2002 & Wang Lay Kim 2001). Again this control cannot by any
stretch of imagination be construed as protection of cultural identities and public
interest either as control such as those through ownership of the media also limits
diversity of voices and choices for the people.

Malaysia’s first two television stations were introduced in the 1960s with TV1 and
TV 2, both of whom are state owned stations. After more than twenty years later, the
first commercial television, TV3, was introduced in 1984. TV3 was initially owned
by Fleet Group, the investment arm of UMNO', The shareholding structure was
changed in tandem with changes in political leadership, where Malaysian Resources
Corporation BHD (MRCB), a listed company controlled by businessmen with close
links with the government (see Gomez 1994:136) took over the station. Ownership
of TV3 was altered again when MRCB was restructured to get it out of its financial
malaise after the 1997 economic crisis which affected the Asian region (The Star, 11
January 2003). Media Prima took over 100% equity interest in TV3. Coincidentally
or strategically, this restructuring took place just before Abdullah Badawi took over
as premier of the country. The Prime Minister’s former press secretary,
Kamarulzaman was appointed the Executive Director (see Zaharom and Wang 2004).



Then in November 2003, Media Prima acquired 80% stake in Metropolitan TV Sdn
Bhd which was closed down during the 1997 economic crisis and with the acquisition
Metro TV was re-launched as 8TV. In essence, Media Prima now owns 100 percent
of TV3, 80 percent interest in Metropolitan TV and a 43 percent stake in New Straits
Times Press (NSTP), making it Malaysia’s largest listed media company. This is
construed as a domination of broadcasting industry.

Ntv7, was launched in April 1997, with Mohd Effendi Norwawi as the chairman.
Effendi had served as managing director in the Sarawak State Economic
Development Corporation (SSEDC) and is a loyalist to the ruling coalition (Sally
Cheong: 1993: 57). He was also the Minister of Agriculture from 1999 up till 2004.

Another private television station is Channel 9 which commenced telecast on
September 2003 is owned by Tan Sri Rashid Manaf through Anaza Sdn Bhd (51%)
and Datuk Muhammad Mustafa (49%), Datuk Muhammad Mustafa was the former
chairman of Medanmas Sdn Bhd, that had a 10% share in Metropolitan Television
(Utusan Malaysia, 13 June 2004).

Satellite television, ASTRO (All Asia Television and Radio Company) introduced in
1996, was made possible by the launch of MEASAT (Malaysian East Satellite
System). MEASAT 1is owned by Binariang who in turn is owned by Ananda
Krishnan. Salazar (2004:206) pointed out that Ananda, like other beneficiaries of
state patronage had built bridges with powerful politicians (like the former Prime
Minister Mahathir Mohamad) who were in the position to hand out licences and
contracts. Although the idea of open skies was earlier rejected by the Ministry of
Information, the push for the Multimedia Super Corridor (MSC) as well as
deregulation have opened up the skies albeit with a 60 centimetre satellite dish.
Control of the media through owners connected to powerful ruling elites further
ensures the ruling elites get the support of the media. ASTRO, a subscription based
service provides over 30 channels featuring Western, Asian and local programmes.

Policies and guidelines

In the cultural sphere, the government often determines and charts policies for both
state owned television stations as well as private stations. It is stipulated that focal
programmes should reflect multi racial composition of the population, observe the
constitutional provision that Islam is the official religion and be consistent with
government policy; and should not portray any race in a bad light and offend any
religious groups.

However, in an interview with a TV1 personnel who wants to remain anonymous, it
was pointed out that some of these stipulations are very arbitrary and given at the
discretion of the Minister of Information. She illustrated for example that a former
Information Minister, insisted that news reader don the bagju Melayu to project



cultural identity much to the disapproval of professional producers because it
undermines artistic purpose and integrity of the programme. However, this guideline
was quickly changed when the Deputy Prime Minister’s wife at an official function
commented on the inappropriateness of the attire of news readers on TV1.

Among other guidelines provided by the Ministry of Information is the restriction on
violence, horror, sex and counter culture (VHSC) on television. To execute these
guidelines, all programmes aired on television have to undergo review by a
Censorship Board. This censorship can be carried overboard. In interview with the
same personnel, it was revealed that at one time the Board decided that Ghostbusters
and Superman had to be taken off the air because they carried elements of ‘horror’.
Another children’s action programme, The Morphin’ Power Rangers, was ordered off
the screen because the Board understood the word “morphin” to mean drugs and
therefore seen as ‘counter culture’.

Another guideline stipulated by the Ministry, supposedly to protect the young and
vulnerable is the mandatory classification of all television programmes and films
before airing it to the public. All programmes classified as suitable for those over 18
years old could only be aired after 10 pm.

Paternalistic attitude and conservative policies of the Ministry of Information to
guide local producers to incorporate, reflect and support government views in their
production continues to curb the right of citizens to full membership of social and
cultural formation.

On the other hand, private television’s all encompassing guideline and policy is to
maximize the number of right audience in order to increase the advertising dollars.
This in turn dictates the kind of programmes aired. This is consistent with what was
postulated by Golding and Murdock (1991:20) that:

“The economics of commercial broadcasting revolves around the
exchange of audiences for advertising revenue. The price that
corporations pay for advertising spots on particular programmes is
determined by the size and social composition of the audience it attracts.
And in prime time, the premium prices are commanded by shows that can
attract and hold the greatest number of viewers and provide a symbolic
environment in tune with consumption. The needs inevitably ftilt
programming towards familiar and well tested formulae and formats and
away from risk and innovation, and anchor it in common-sense rather
than alternative viewpoints.”



To maximise on the profit taking many television stations aired cheaper imported
programmes, and developed separate “belts” to attract the right audience for the
advertisers. TV3 for example introduced the ‘Chinese Belt’ that brought series of
Chinese dramas imported from Hong Kong and Taiwan, every evening to its
audience. This was followed suit by other television stations to increase their
audience share.

Locally produced or format adapted?

Most of these programmes aired, Karthigesu (1994:75-76) points out, are mainly
well tested entertainment programmes that could draw a large audience. Even
government owned TV 1 and TV2, has now given more attention to its programming
in order to be more competitive in drawing advertising revenue. This development
has raised concerns about programmes imported from the West and its influence on
the people here. As a result the government has stipulated a quota of 80% local
content for all television stations both government-owned and commercial.

However, a quantitative analysis of television programmes shows that television
stations have yet to reach the government set quota. As reflected in Table 1 the local
content constituted 60%, whereas foreign programmes made up 40% of air time.
Although it seems that the percentage of number of local programmes is higher, in
terms of broadcast hours, more hours are allocated to foreign programmes which is
65872 minutes which constitute 53 % of total broadcast hours. This is because most
foreign programmes such as films, animated cartoons and dramas have longer
broadcast hours.

Table 1
Locally produced content on Malaysian television
March 2002
Channel Total output broadcast Locally produced content Percentages of locally produced content
Number Hours (min) Number Hours (min) Number Hours

TV1 839 33312 750 29407 89 88

V2 695 26312 372 9210 54 35

TV3 917 33925 510 14736 56 43

NTV7 660 30440 224 4764 34 16

Total 3111 123989 1856 58117 60 47

Among the four TV channels studied, the quantitative data shows that TV1 has the
most locally produced programmes with 750 out of 839 of total output broadcast.
This is possibly due to the broadcast of morning breakfast talk show Selamar Pagi
Malaysia (Good Morning Malaysia) which has a four hour broadcast time daily. TV3



allocated almost equal number of local and foreign programmes with 56 % for local
programmes. However, in terms of broadcast hours foreign programmes made up
19189 minutes while 14736 minutes of total broadcast hours was allocated to local
programmes.

The same pattern can be seen in TV2 and NTV7. TV2 for example allocated only
372 local programmes against 695 of total output broadcast. NTV7 allocated 224
local programmes as against 660 programmes of total output broadcast. Most of these
imported programmes are films and dramas brought in from Western countries or
from Hong Kong, Japan, Korea, Taiwan and India. A large amount of foreign
programmes are used because they cost less. For example, Japanese serial dramas are
acquired for US$1,100 per episode hour while locally produced ones can cost eight to
nine times more. American programmes cost slightly more than Japanese ones,
starting at US$1500 per episode hour (Interview with Zohara Bathusha, Vice
President Content Acquisition, Ntv7).

Looking at the weekly pattern, the same trend can be seen. TV1 and TV3 broadcast
more local programmes with fewer broadcast hours in comparison to the foreign
imports. Most channels are quite consistent with this pattern except for NTV7 which
showed an increase in its local programmes over the week, from 55 programmes in
week one to 161 programmes in the last week of March, 2002.

Although NTV7 increased the number of its local programmes, the broadcast hours of
its imported programmes remained higher than the broadcast hours of its local
programmes. For example, in week one, 988 hours were given to local programmes in
comparison to 7610 of total broadcast hours. In week four, the hours increased to
1238 and this is still falls far short of the 80% quota.

Table 2
The weekly total output broadcast and total of locally produced content of Malaysian
television for the month of March 2002,

(a) Week 1
Channel Total output broadcast Locally produced content Percentages
Number Hours (min) Number Hours (min) Number Hours
TV1 192 8182 173 7335 90.10 89.64
V2 177 6377 94 2284 53.10 35.81
T™v3 226 8510 125 3660 55.30 43.00
NTV7 165 7610 55 988 33.30 12.98
Total 760 30679 447 14267 58.81 46.51
(b) Week 2
Channel Total output broadcast Locally produced content Percentages
Number Hours (min) Number Hours (min) Number Hours
V1 200 8665 181 7617 90.5 87.90
V2 164 6645 92 2309 56.09 34.74
TV3 231 8520 129 3758 55.84 44.10
NTV7 165 7610 57 1394 34.54 18.31
Total 760 31440 459 15078 60.39 47.95




(c) Week 3

Channel Total output broadcast Locally produced content Percentages

Number Hours (min) Number Hours (min) Number Hours

TV1 236 8545 210 7435 88.98 87.00

V2 177 6645 . 93 2309 52.54 3474

TV3 231 8450 129 3678 55.84 43.52

NTV7 202 7194 75 1292 37.12 17.95

846 30834 507 14714 59.92 A7.72

(d) (Week 4)
Channel Total output broadcast Locally produced content Percentages of locally produced
conitent

Number Hours (min) Number Hours (min) Number Hours

TV1 211 7920 186 7020 88.15 88.63

TV2 177 6645 93 2308 52.54 34.73

TV3 229 8445 127 3640 5545 43.10

NTV7? 177 7485 161 1238 3446 16.53

794 30495 567 14206 71.41 46.58

As for satellite television, ASTRO, to all intents and purposes was set up with the
aspiration to provide an Asian alternative to western programmes. However, due to a
lack of a big library of local programmes, it still has to resort to foreign programmes.
An analysis of programmes provided by the Astro Ria a locally packaged channel for
the month of March, 2002, revealed that although 70% of the content is local, many
programmes like game shows and dramas are direct copies of American programmes
and the same programmes are repeated throughout the month of analysis to fill
airtime and foreign programmes are provided but using a dual sound track to allow
audience receive the programme in the English or Malay Language. This has
somehow impaired the real essence of the policy of 80% local content stipulated by
the Ministry of Information.

Apart from foreign programmes being imported and aired on Malaysian television,
an emerging trend is format adaptation of foreign programmes. Format adapted (FA)
programmes refer to programmes that are successfully used in one market and
adapted in another market usuaily through licensing. Format adaptation is
increasingly noticeable on Malaysian television stations although this is not a new
phenomenon and invariably as television stations become more competitive, they
tend to clone favourite and popular programmes from other stations,

In mapping the trend of format adaptation, programmes that have been cloned or
copied include talk shows, music videos, magazine shows, home decoration
programmes, comedy drama, police drama, sitcom, children’s programme and game
shows. In the case of game shows the format is usually fully adapted through
licensing of the programme. Talk shows on the other hand adapts the general format
but with the local flavour. The three talk shows - Selamat Pagi Malaysia, Malaysia
Hari Ini and Money Matter - on television are similar in format to morning breakfast
shows shown in the west. Music videos such as Malaysia Top 20 (in English),
Anugerah Juara Lagu (in Malay), 20 Chang Xiao Bang(in Chinese) and Padam



Padhal Putir (in Tami) are adapted from popular MTV or UK Top 20 music
programmes. The only difference is that it adapted the programme to the local
language and ethnic groups’ taste using mostly albums and songs from Hong Kong,
Taiwan and India.

Children’s programmes are also frequently cloned. Most children’s programmes
adapt Sesame Street’s format. Out of 30 format adapted programmes identified, 5 or
17% programmes are children’s programme with a total broadcast time of 173
"~ minutes or 7% of the total broadcast hours (Table 3).

Four game shows that were shown on Malaysian TV took up 184 minutes or 7 % of
the total broadcast hours of format adapted based programmes. Two of the locally
adapted game shows, Siapa Nak Jadi Jutawan (Who Wants to be a Millionaire) and
Roda Impian (Wheel of Fortune) were licensed and adapted into the national
language, but with a setting just like the original programme.

Other genre such as magazine, sitcom, police drama and home decoration are also
adapted on Malaysian television. Police drama such as Roda-Roda Kotaraya was a
clone of ‘Chips’ and it became the standard for two other police drama Gerak Khas
and Skuad FElite, the latter being a carbon copy of SWAT, a popular police serial
shown in the late 70’s. Local situation comedies like Kelas Malam and 2+1.com.my
are copies of Mind Your Language and Three’s Company. Another comedy shown on
TV3, Getting Together is about a group of friends hanging around together
discussing relationships, career and daily routines in their lives, is akin to six friends
in an American sitcom, Friends. Other genres like news, cooking programmes,
drama, and soap opera have been well adapted into the local television culture.

Almost all cloned programmes are unlicensed with the exception of the game shows.
In the analysis, it is possible for the researcher and the audience to recognize that the
programmes were adapted although they were indigenised. All format adapted
programmes that are indigenized are considered local and therefore illusively
accounted in the 80% local content definition.



Table 3
FA programmes in genres in one week in March 2002

Genre Number Hours Percentages
(min)
Talk Show 3 1550 10
Music video 7 270 23
Home deco 1 30 3
Magazine 3 120 10
Cooking programme 1 28 3
Comedy Drama 1 30 3
Police drama 2 120 7
Sitcom 3 36 10
Children’s programme 5 173 17
Game Show 4 184 13
L

Table 4
FA programmes against total domestic output for the month of March 2002.
Channel Total domestic output FA programme Percentages of FA
. programmes
Number Hours (min) Number Hours (min) Number Hours
TVi 734 29407 65 6158 9 21
TV2 357 9210 8 256 2 3
TV3 510 14706 90 4024 18 27
NTV7 21 870 8 360 38 41
Total 1622 54193 171 10798 11 20

Although the number of adapted programmes seems to make up a small amount of
broadcast hours in all the televisions channels, (See Table 4), in terms of hours, the
amount of format adapted programmes make up 10798 minutes or 20% of total
domestic broadcast hours. In other words in terms of accounting for local content,

local original programmes shown on television stations fall far short of the 80% local
content mark.

From Table 5 & 6, most of the adapted programmes are copies or clones from the
USA. Out of the 30 format adapted programmes identified in the period of study, 16
or 55% are adapted from the US based programmes. In terms of broadcast hours,
these programmes total up to 2049 hours or 80% or the total hours of FA based
programmes. There are only five UK based programmes being adapted on Malaysian
TV and the most popular ones are game shows such as Who Wants To Be A



Millionaire and Family Fortune, Apart from the UK and the US based programmes,
Malaysian TV also adapts programmes from other parts of the world such as Hong
Kong, Taiwan, Korea and Canada.

Table §
FA programme and its origin
March 2002
Malaysian programme Foreign programme/ Genre Channel Status
Country of origin

Majalah 3 Unknown Magazine TV3 Unlicensed
City Focus Focus on Focus (HK) Magazine V2 Unlicensed
999 Crime Watch (UK) Magazine TV3 Unlicensed
Selamat Pagi Malaysia | Good Morning America | Talk Show TVl Unlicensed
Malaysia Hari Ini (Us)

Good Morning America | Tatk Show TV3 Unlicensed
Money Matters Us)

Unknown Talk Show TV3 Unlicensed
Muzik TV MTV (US) Music Video TV1 Unlicensed
Malaysia Top 20 UK Top 20 (UK) Music Video/Chart V3 Unlicensed

show
20 Chang Xiao Bang MTV + UK Top 20 Music Video TV3 Unlicensed
Bollywood.com MTV (US) Music Video TV3 Unlicensed
Padam Padhal Puthir MTV (US) Music video/chart show TV3 Unlicensed
Music Video

V-Pop MTV (US) V3 Unlicensed
Now Showing.... In the | Cinema Cinema V3 Unlicensed
Nimisham Cinema (US)
Kelas Malam Mind Your Language | Sitcom TV1 Unlicensed

(UK)
Spanar Jaya Brotherly Love (US) Sitcom NTV7 Unlicensed
2+1.com.my Three’s Company (US) | Siicom TV3 ‘Unlicensed
Kidtun Sesame Street (US) Kid’s programme TVi Unlicensed
Simon and Siga Sesame Strect (US) Kid’s programme V1 Unlicensed
Super Sustagen Kidz | Unknown Kid’s programme TV3 Unlicensed
Challenge
Kolab Disney Malaysia | Unknown (US) Kid’s programme V3 Endorsed by Disney

Sy ang Lsuer (Ll s progiaiane IS sonwdibiad
Chinese Game Show Unknown Game show TV2 Unlicensed
Famili Ceria Family Fortune (UK) Game Show NTV7? Unlicensed
‘Who Wantstobe a Whowantstobe a Game Show NTV7 Licensed
Millionaire millionaire (UK)
Roda Impian Wheel of Fortune (US) | Game Show TV3 Licensed
Seri Unknown House Deco TVi Unlicensed
M, ., sedapnya Unknown Unknown TV3 Unlicensed
Ayamas
Getting Together Friends (US) Comedy Drama TV3 Unlicensed
Gerak Khas Unknown Police Drama ™1 Unlicensed
Skuad Elit SWAT (US) Police Drama TV1 Unlicensed

10



Table 6
National origins of FA programmes

March 2002
Percentages
Origin Number Hours (min) Number Hours
USA 16 2049 55 80
UK 5 240 17 9
HK 2 64 7 3
Canada i 30 4 i
Unknown 6 178 17 7
Total 30 2561 106 100

The empirical data confirms Schiller’s scepticism of pluralist views that cultural
domination no longer exists in a globalised world. He argued that “American cultural
domination remains forceful in a rapidly changing international power scene. It is
undergoing transformation. This occurs by acquisition and, more importantly by its
practices being adopted by the rest of the transnational corporate system. What is
emerging, therefore, is a world where alongside the American output of cultural
product are the practically identical items marketed by competing national and
transnational groups.” (Schiller 2001:327)

Although on the surface, television programmes on Malaysian television looks local
enough after the copy is indigenized, the majority of the programmes nonetheless
originate mainly from USA or UK. These programmes are produced by a small group
of transnationals having the oligopolistic control to advertise and sell their products
here or elsewhere. Audience are hence marketed as potential consumers to the
advertisers. Just as Birch (1998:6) aptly points out, in Asia, globalisation in the
context of communication is a mode of management which is linked to business and
capital and that communication is assigned an economic value which is owned, traded
and managed by a corporation or government or both and in the drive for private gain,
invariably real diversity and difference are eradicated.

From the empirical evidence, Government policies such as the 80% local content are
meaningless and impotent in generating a vibrant broadcasting industry that provides
for cultural diversity. On the other hand private television stations’ bottom line logic
results in adhering to familiar, tried and tested formulae and formats which would
not provide the audience what they want but rather what the market both the
international and the national determines.

Interviews with broadcasters from TV3 and Ntv7 reveals that they do not have any
real policies with regards format adaptation nor increasing the local content. They air
the most popular genre and programmes that can draw in advertisers and profit. There
are no guidelines as to the quota or percentage of programme to clone or to copy. So

11



long as they don’t contravene Copyrights Act and the ideas and formats are popular
they have been adapted into local programmes.

These television stations also buy programmes from production houses to supplement
the station’s needs. Ntv7 for example supplements its schedule with local
programmes produced by KZR, a production house, closely affiliated to the station
through ownership. KZR, run by Ellyna Affendi, daughter of the owner of Ntv7,
supplies Ntv7 with some of its programmes. However, according to Ntv7’s Content
Acquisition Vice President, Zohara Bathusha, meeting the demands of television
stations is an enormous task because the cost of producing local programmes like
drama is high and stations are only willing to pay a certain amount on local
programmes, TV3, for example is willing to pay a maximum of RM80, 000 for a 90
minute drama. In order increase production and at the same time cut cost to meet
stations’ demands, ideas are copied and poor production techniques are used
resulting in poor quality programmes,

Millionaire economics

Although television stations generally depend on audience ratings, sometimes even
popular programmes are not guaranteed an eternal presence especially if they are not
raking in the profit. One example is the game show “Who Wants To Be A
Millionaire”. According to Zohara, Millionaire, a licensed programme from Celador,
UK, had a 12 TVR which was about one million viewers at its peak. There were 20
episodes per season and each episode costs US5,500. Apart from that, out of the total
budget for Millionaire, 20% goes to license fee and the other 70% goes to prize
money. The prize money was provided by the television station that is Ntv7. She
reveals that it is not cheaper to use licensed programme, however, these programmes
are picked because they are popular and well received in the country of origin or
elsewhere.

One of the reason, television stations buys the format or license is because the
production manual and consultants are provided to train the local crew, Technicians
are sent to learn how to construct their own set here. There are opportunities to learn
from the experts and at the very least the station feels that the quality of the
programme and the ratings are assured even though the cost is high. However, since
the station has to bear the prize money, the burden became too great and unprofitable.
And in a country where the population is not big enough to rake in huge profit from
phone calls, the rate of profitability drops. Profit from phone-ins are distributed in the
proportion of 40% to government and 60% to the phone company which is split with
the television station 40% and 60% respectively.

In the case of the Chinese version of Millionaire the problem is twofold; firstly it was

not making money and participants also fail to answer very simple questions which
caused audience to lose interests and caused a drop in the audience rating. As a result

12



Millionaire was later shown only during festive seasons like Hari Raya (Muslim
celebration) and Christmas.

Ntv7 also pointed out that interference and guidelines from the Ministry of
Information while scheduling had caused inconveniences for the station. For example,
Millionaire was initially aived at 8 pm, which was the time that TV3 slots its news
bulletin. After complaints from TV3, the Ministry stipulated that news programme
ought to be aired between 7 pm to 9 pm; hence Millionaire was moved to another
stot. This interruption has implications on audience rating too.

lnterviews with producers of licensed game shows also reveal that while there are
pfuz, pomts to hcmsx,d pmgiamme ddaptatlon nonetheless, the set babk is that game

v
o ‘2"«‘ ek ple u.ff»., Wl i _*J nel W N.Ju UL .u..ia... FrE .,.-i L LHEL vl u\huu}u;

game show ( lebrzty Squares, the attraction is the celebrity and if he/she doesn’t
carry the programme well, audience are not captivated by it. There is also the added
disadvantage in terms of the perception of audience, who interpret copycat
programmes as lacking in creativity and originality on the part of producers.

Another problem faced by producers is that there is little allocation for research and
development to improve on the quality of local programmmes let alone long term
planning of a more vibrant programming for the broadcast industry. Profitability is
always prioritized. Although audience perceive the lack of creativity and originality
of production, original local game shows have been produced before. For example
Pintar Pintas and Get Set Go were produced by Articulate TV for TV1 had won the
Asia TV Awards in Singapore. Although these productions received much help from
a Dutch director, good local production are seldom marketed to other countries
because of a lack of adequate patenting process and good marketing networks
outside the country. This lack hinders growth of a vibrant industry beyond our shores.
Nonetheless some locally produced programmes such as Spanar Jaya which is the
local version of Home fmprovement has been sold to Brunei.

Consumers or citizens?

The audience study is intended to only skim the surface to get an inkling 1o the
perception of audience towards format adapted programmes. Therefore a non-random
sampling of 174 respondents comprising primary and secondary school children,
college and university students, working adults and housewives from urban areas in
Penang and Ipoh were interviewed either one to one or in groups of 2 to 4 in order to
understand audience responses to copycatting of television programmes. The primary
division of the groups are according to age 16 and under, 16-23, 23-39, 39-55 and
over 55. It is assumed that the first three groups are heavy viewers of television
programumes. This part of the research is purposed to itlustrate audience perception
and understanding of format television specifically and the broadcast industry in

13



general. The aim here is not to look for representativeness of total audience response
to format adaptation.

Interviews to get the responses of audience were at times difficult because of the
language problem, for example Chinese speaking housewives were by and large
suspicious of interviewers and are reluctant to be interviewed, Translation of answers
causes the nuances to be lost. The non English speaking interviewees find it difficult
to express in English as a result some of the interviews were conducted in Malay.
However, it is still possible to gain an understanding of audience reception and their
views of copycat television.

Among the respondents interviewed, there seems to be a general awareness of
copycat television among the respondents. ‘This is illustrated by comments from the
different groups. A group of 9 year olds when asked about remaking in the area of
entertainment said “many such as books... but I can’t give examples...” The friends
added that "7V programmes a lot... Usop Santorian and Kluangman... Celebrity
Squares... Doubledare 2000... Who Wants to Be a Millionaire?” Another group
pointed out that many Chinese dramas were copied. Older students were able to
identify more specifically the copycat programs which included game shows like
Wheel of Fortune, Who Wants to be a Millionaire, Celebrity Squares; police drama,
kid shows like Kids@ntv7 and Chinese drama like Kot Chi fong Guai add Malay
dramas like Saya Tak Bodoh; music programmes like RIM and Akademi Fantasia.

One group of university students said “we seldom watch TV, but almost every
programme in local television is copied from other countries, such as Malay drama,
game shows.” University students’ responses are generally the same. The working
adults and housewives identified reality shows like You Asked For Jt; and fifestyle
programs like £-Life with Ai Ling and On the Beat and cookery programmes like
Chef Wan as copycat programmes.

However there are uncertainties among respondents as to the degree of copyeat
programmes in other genres. For example one respondent said “fn fact, besides
game shows and drama, especially situation camedy, not many other programmes are
remade or copied from other countries. Lifestyle programmes like E-Life With Ai
Ling also not seem like copycatting, different with other lifestyle programmes from
the foreign coundries as its content is obout local lifestyle.” Presumably this
respondent recognized the indigenised culture portrayed in the programme and
uncertain whether that it is original or a copy.

Most of the respondents concur that it is casier to adapt game shows, reality shows

and scripted programmes. And as to the origin of such copies, the answers range from
{USA, UK, Taiwan, Koren, Hong Kong, Japan and Taiwan.

14



As to whether the audiences are aware of the differences in copycat television and the
original, most of them pointed out that language, costume, presenter, and location,
music, and production had been changed. Others said that there weren’t any
substantial changes. One group of secondary student pointed out that “language,
settings and decorations are different. Malaysia’s decoration and setting are not
atiractive, looked dull and just repeat the same settings like the original, like Roda
Impian (Wheel Of Fortune) and Who Will Win.”

A group of university students pointed out that “Malaysia’s version have lower
quality. Host presentation is not so interesting...questions set in the program is not
general enough...for example the Chinese won't be able to answer those question
regarding the Malay’s traditional language.” Another group said “...some of the
style of presentation are different. Malaysian version is more conservative, Jor
example the hosts in musical programs seldom criticize the artist, and they tend to
praise them. The questions in local game shows also tend to be safe, as never arise
any sensitive issues....the ways actors carry out the character are different in
Malaysia compare to the original TV product.”

The working aduits are more judicious of the difference. One group said “the setting,
content is different. Those elements tend to follow local culture ...there are not much
changes in formatted programme like Millionaire. But for lifestyle program, the local
culture that is introduced is unique in Malaysia, like Malay cultural dance, wayang
kulit; wau...style of the hosts is not the same. Malaysian hosts looked unnatural and
less charming like Victor Gu in Millionaire.... Content is more localized based on
local point of view.”

Most of the school children felt that the format adapted programmes are suitable for
the local audience because the local language is used and the local setting gives it the
“kampong” feel and it makes the audience happy and it is nice to watch. However,
two groups opined that there is still too much Western influence in the formatted
programmes. One respondent said “sesuai kerana stesen TV mempunyai ratings
audiens yang amat tinggi untuk programme format adapted tersebut, lagipun ia
merangsang persaingan sengit sesama stesen TV.”(suitable because of the high
audiens rating it encourages competition among TV stations.)

The university group, generally say that programmes are suitable. One group pointed
out that “the changes are suitable to the local culture and policy. The program
makers have to consider those rules and regulations first before start to shoot any
programme. So, the product is mostly suitable to the local audiences and government
tastes as it already go through the filter of Kementerian Penapisan dan Penerangan.”

The working adult group’s responses are varied. Changes are seen as suitable as it
helps audience to accept those programmes easily and the audience said that they like

15



to watch television programmes that are close to their lifestyle, language and culture.
However there are those who say that since the changes are mild, the formatted
programmes are suitable for the local audience and it is better to adapt then to make
local low quality programmes. There is a general perception that locally made
programmes are low in quality and even remade ones are lower in quality than the
original.

Primary school children generally feel that it is better not to copy and better to create
new ideas. One respondent said “new idea is beiter if not the American people know
we copy theirs they will get angry” while another said outside ideas may teach our
children to be bad. There is still the idea that western programmes have this effect on
defenceless, vulnerable children. Older secondary children feel that we may lose our
creativity if we always copy. They feel it is better that we copy the technique and
concept but generally not copy everything. One group feels that “we should have our
own innovation so that it is in line with our own cultural identity and norms.” This
group also perceives that the reason format adapted programmes are used because
local producers are not confident about their production ability, however, producers
must be encouraged so that we can have better quality programmes.

On the other hand there is the group which feels that the translated local version is
better and more attractive for the local audience and in addition one respondent added
“low budget in Malaysia’s TV programme also contribute to the unattractive setting.
But, it is suitable for Malaysians because we are already used to watching those
programmes. So we will not give attention to the setting.”

As for the university students, responses are varied. Some feel that it is better to use
original rather than copies, while there are those who feel that copycatting has its
problems. One respondent said “remade programmes are very common in Malaysia.
1 feel very disappointed to the continuous remaking programmes of from other
countries as it proved that the quality and creativity of local people are very low. It
will cause no improvement and development of local broadcasting field, just show
that the Malaysians are stupid.”

The housewife group although earlier said that the adaptation is suitable in terms of
language and culture, too much copycat television retiect a lack of local talents and
may make us lose our identity and creativity. But sometimes a positive effect may
come out of it as copying may increase the quality of our programmes. As for the
working adults they find copycatting normal. Some groups said ‘actually, remaking
and copycatting partially is normal, but not copy totally. Before we start to invent
anything, we need to follow a model first, just like remake good foreign
programmes... remaking has to do wisely, but not follow totally the original
programme. If we can see the potential and creativity of local people in those
remaking, it means that the local broadcasting will have a very good

16



prospect...remaking is a way of learning. The local people have to learn from the
process and develop their own style of making TV programme later. If not remaking
is just a reason to be lazy.... Remaking can give job opportunity and on-job training
~ fo the local people, but they have to remake and copy wisely...remaking is good but
not copycatting totally. Because if this phenomenon continues, Malaysian will just
depend on other country’s TV programme, and less concentrate on own TV
production...remaking is the key success for Malaysia broadcasting ...everywhere
have remaking, just the ideas which had insert in the programme, make the remade
programme look interesting and unique.”

Generally the respondents can recognised that programmes have been copied from
other countries and the most frequently adapted programmes are game shows, reality
shows and dramas. Local producers suspicion that the local audience perceive format
adapted programmes produced locally are inferior in quality is somewhat confirmed
through these interviews.

There are some quite sophisticated understanding of copycat television and the
broadcast industry among the respondents as well as ambivalence about its impact on
the programme and the broadcast industry. Discussion of what constitutes a good
broadcasting industry and the kind of identity it should have, have been indicated in
their answers. They were also able to link bottom line economics with quality of
programmes some pointing out that too much imitation would curtail creativity and
innovation. There is also awareness among audience that there is a large amount of

programmes that have the same overall storyline and structure to appeal to the
audience. ‘

This exercise shows that audience are active readers as far as understanding how
commercial television works particularly in constantly drawing them through
indigenizing foreign programmes to suit the taste of the locals and audience.
However, as pointed out by Morley (1996:291) that there is a difference between
having power over the text and power over the agenda within which that text is
constructed and presented. These respondents, have power over the text as
demonstrated in their awareness of the process of copycatting at work and the
prevailing policies that prevent “sensitive issues” being raised on television
programmes and the filtering process by the Censorship Board. However, these
respondents also realise that they lack of power over the agenda in which the text is
constructed. They even feel a sense of helplessness as consumers. This is illustrated
by a comment from one of the respondents “audien tidak berkuasa memilih dan

mengawal apa yang ditayangkan (audience do not have the power to choose or
control programmes.)”’

Again, in general television audience may call up stations to complain about the
structure or schedule of programmes like too many commercial breaks during the

17



viewing of their favourite programme. The proliferation of many interactive
programmes like game shows where audience can call in to participate also gives the
illusion of empowerment of the audience but respondents are aware that their power
is limited and they have little choice and most are resigned to the fact that they get
too much low quality imitations and advertisements. This feeling is illustrated in the
following comments by a group of university students : “ ¥4 mampu jimatkan kos
and mengoptimumkan keuntungan...pasaran besar agak terjamin dengan FA...prefer
rancangan tempatan atau FA?...Dua-dua pun ok tapi sebagai penonton, kita tak ada
kuasa dan pilihan, Cuma tonton apa yang ada saja (FA helps save cost and maximise
profit...a big market in assured with FA...prefer local or FA?...both also ok but as
audience we have no power nor choice).” From the standpoint of some of these
respondents, the audience’s choice is really to be consumers of what is being offered
in the market rather than citizens who have access to diverse form of information and
cultural artefacts. '

Conclusion

The liberal accounts of a free market responding to the needs, wants and views of
their audience seems to fall apart when looking at television responses to format
television. The need to import, format adapt programmes, buy licenses to tried, tested
and successful programmes by private television stations are determined ultimately
to increase audience ratings and consequently advertising dollars. Thus far we have
we have seen that market forces have tended to prioritise profit, rather than increasing
public’s choices. The temptation to use copycat programmes is great especially so
when the competition is intense where television ratings of the rival station increases
with a licensed clone and pulling in the advertising dollars. The media market
becomes distorted in the process, skewed towards popular profitable format which
leads to a narrowing of cultural diversity of the media. This shows that consumers are
hardly sovereign.

In the case of Malaysia, the argument that the invisible hand of the free market
breaks off control by the state is too simplistic and naive. The ownership and control
of private television stations here have very close links with the ruling elites and just
as Hall (1986) pointed out that the media would be shaped by the dominant culture
and power structures in society. The control of the media by the state whether
through guidelines, policies or ownership have continued to curb a full range of
political, economic as well as cultural interests in the media. In such a situation, the
notion of public communication that serve public and not private interests will never
in reality be achieved given this kind of policies and profit maximizing motives.

Although pluralists view consumers as sovereign and can voice their concerns,
interviews with respondents show that they are resigned to the fact that the avenue for
them is at best narrow if not non-existent. Divergent interests and citizens voice can
only be assured if a public sphere of the media is created relatively autonomous of

i8



the state and the market. Curran (1991:48-52) suggests four different approaches that
may provide for a media that reflect divergent interest and voices. The four
approaches are centrally controlled market economy, mandated market economy,
regulated market economy and regulated mixed economy to enable divergent
interests to be fully represented in the public domain. The first approach advocated
that free market competition be centrally determined according to public interest so
that it would provide for a mix of different types of programme and political
representation. It emphasizes that different networks (cable television, commercial
network, public trust corporation) be differentiated in organizational terms in order to
promote choice.

The British Broadcasting Corporation (BBC) is an example of a publicly owned
station that is run for the public good rather than for private gain. Even so, BBC is
now under pressure to make the station economically viable. The second approach,
in line with the Dutch broadcasting system, upholds that airtime and use of publicly
owned production facilities be distributed to different groups (commercial groups,
conservative and protestant organization) and each group provide their package of
service. The intention is to provide for diversity on political opinion and cultural
values. The third approach is based on the Swedish Press System which emphasizes
the lowering of barriers to market entry and a Press Subsidies Board that help under-
resourced groups to set up a viable project within an atmosphere where monopoly is
averted through the introduction of subsidies scheme. The fourth approach entails the
publicly owned sector committed to public-service goals, the market sector
committed to fund the civic sector that aims to broaden the ideological and cultural
range. The civic centre would be assigned frequencies and an Enterprise Board would
provide aid to groups such as consumers, employee groups to take ownership of the
media.

Learning from these four models, certainly there is a need to have a station that is
run for the public good, a more equitable distribution of production facilities and
airtime to different groups and schemes that help fund under resource groups in order
to develop a more vibrant broadcasting system in Malaysia that provides for cultural
diversity and respects audience as citizens and not merely as consumers.

Given the structures of power, it would be hard to restructure the media industry to
one that would cater for public interest. The ruling elites and private owners will
fight hard to maintain status quo but they must be persuaded to accept that providing
space or divergent voices would not only develop a more robust broadcasting system
with more variety but a society that is more knowledgeable and less “mindless” and
“frivolous”,

Media professionals must be bold to take on changes and challenges. Last year TV2
axed a special feature entitled “Chinese Dailies and their Cultural Role” that raised

19



questions on the inability of the Chinese dailies playing the role of a watchdog
because of its political affiliations and commercial pressures. TV2 had originally
scheduled the 10-minute-long feature in two parts for its Mandarin news. The first
part was aired but the second part was chopped by the Deputy Information Minister
Donald Lim. The reason given to chop the second part was because it created
confusion in the community and the Ministry did not want Radio Television Malaysia
(RTM) to get involved in the Chinese dailies competition".

speak up and even if they do, they prefer to remain anonymous for fear losing their
job or fear of jeopardising the career. They also fear that the audience will not give
their support because there isn’t a clear demand from the audience for truth and
senseless censorships are tolerated.

This arbitrary censorship in a public television and prioritizing profit before public
interest in private station makes it all the more urgent for citizens to possess a sphere
that is free from the both state and the market control so that divergent voices and
choices could be offered. This is already a reality as can be seen in the case of online
newspaper Malaysiakini. However this must also be extended to television
broadcasting because it reaches a bigger audience. Given the responses from this
research, audiences are not passive consumers, they have very concrete needs and
wants and decision and choices to make in life. Only a well informed society would
enable it to make accurate choices.

Endnotes

’:.UMNO is of the political parties in the ruling coalition, Barisan Nasional,

“ In the last two decades Chinese dailies have been moving towards greater consolidation and
concentration of ownership. The latest move MCA’s takeover of Nanyang. A media boycott
was called but the takeover eventually took place, and invariably the content of the paper
took different direction, Amidst all this, Oriental Daily, was born, providing fairer news bus
nonetheless Oriental is still quite cautious in its reporting (Aliran Monthly 23:7, 2003).

20



Bibliography

Birch, D (1998). “Communication Policy in Asia Today: Limited Democracy and the
Public Sphere.” In Engendering Communication Policy in Asia. Asian network of
Women in Communication. India and WACC, London.

Golding, P. & Murdoch, G. (1991). “Culture, Communications and Political
Economy.” In Curran, J. and Gurevitch, M. (eds). Mass Media and Society. Edward
Arnold, London.

Gomez, E.T. (1994). Political Business: Corporate Involvement of Malaysian
Political Parties, Australia: James Cook University of North Queensland.

Gomez, E.T. and Jomo, K.S.(1997). Malaysia’s Political Economy: Politics,
Patronage and Profits. Cambridge University Press, UK.

Gomez, E.T. (1999). Chinese Business in Malaysia: Accumulation,
Accommodation and Ascendance. Curzon Press, Singapore.

Gomez, E.T., (2004). “Governance, affirmative action and enterprise development:
ownership and control of corporate Malaysia”. In Gomez, E.T. (ed). The State of
Malaysia: Ethnicity, equity and reform. Routledge Curzon, London and New York.

Hall, 8. (1986). “Media Power and Class Power “ in J. Curran, J. Ecclestone, G.
Oakley and R. Richardson (eds) Bending Reality. London. Pluto.

Karthigesu, R. (1994), “Broadcasting deregulation in developing Asian nations: An
examination of nascent tendencies using Malaysia as a case study,” in Media,
Culture and Society, Vol. 16, Sage, London.

Salazar, L.C. (2004). “Privatisation, patronage and enterprise development:
liberalising telecommunications in Malaysia”. In Gomez, E.T. (ed). The State of
Malaysia: Ethnicity, equity and reform. Routledge Curzon, London and New York.

Schiller, H. (2001). “Not Yet the Post-Imperialist Era.” In Durham, M.G. and
Kellner,D. (eds) Media and Cultural Studies. Blackwell Publishers, USA, UK.

Wang Lay Kim (1998). “Malaysia: Ownership as Control”. In Cecile C. A. Balgos

(Ed.). News in Distress: The Southeast Asian Media in a Time of Crisis. Manila:
PCLJ and Dag Hammarskjold Foundation.

21



Wang Lay Kim (2001) “Media and democracy in Malaysia”. The Public Javnost,
Journal of The European Institute for Communication and Culture. Vol VIII [2001],
2.

Zaharom Nain, (1991), “Politics, economics and the media in Malaysia”, in Media
Development, vol. 38, No. 3, London.

Zaharom Nain (2002). "The structure of the media industry: implications for
democracy." In Loh, K. W. and Khoo, B. T. (eds.) Democracy In Malaysia:
Discourses And Practices. Curzon: London.

Zaharom Nain & Wang, L.K. (2004) “Ownership and Control and the Malaysian
media.” In Pradip Thomas & Zaharom Nain (eds) Who Owns the Media: Global
trends and local resistance. Southbound (Penang), Zed Books (London and New
York) and WACC (London).

22



