Kajian Malaysia V, 2, Disember 1987

COMMERCIAL COMPETITION TO GOVERNMENT MONOPOLY
IN TELEVISION: IMPLICATIONS OF THE MALAYSIAN
EXPERIENCE* _

R.Karthigesu

Kerajaan Malaysia, setelah mempunyai monopoli di dalam media penyiaran
selama hampir 40 tahun, telah mengambil keputusan untuk membenarkan
sebuah syarikat swasta mengendalikan sebuah stesen televisyen di negara ini
pada tahun 1984. Ini adalah suatu langkah yang berani dan berbeza daripada
apa yang biasa diamalkan di negara-negara Dunia Ketiga di rantau Asia.
Biasanya bukan sahaja penyiaran dijadikan hamba kepada kerajaan di rantau
ini, tetapi juga di arah memberi khidmat untuk menjayakan cita-cita spesifik
kerajaan. Tetapi apabila dikaji dengan teliti, keputusan kerajaan Malaysia ini
bukanlah merupakan satu usaha yang berdasarkan kepada prinsip
melonggarkan sikap kerajaan terhadap media penyiaran, tetapi lebih
merupakan berdasarkan kepada prinsip perniagaan. Ia merupakan suatu
peraturan untuk memberi peluang kepada beberapa orang usahawan media
untuk berniaga dengan hiburan elektronik, dengan sekatan-sekatan yang tidak
langsung dikenakan kepada penyebaran maklumat supaya jangan mengancam
cita-cita kerajaan. Dengan itu usahawan-usahawan ini bermula memberikan
hiburan popular untuk menarik penonton yang banyak dan pendapatan yang
lumrah, bersaing dengan saluran-saluran kerajaan. Artikel ini mengkaji
implikasi-implikasi persaingan ini kepada polisi rancangan-rancangan
televisyen pada amnya, kepada mutu akhlak yang telah dipertahankan sehingga
kini, imbangan rancangan tempatan dengan yang diimport dan corak penyiaran
di negeri ini pada masa hadapan.

After enjoying a virtual monopoly of broadcasting media in the country for
nearly 40 years, the Malaysian government decided to allow a private
commercial TV station to operate in the country in 1984. This was a bold step
and an exception to the rule in the control of broadcasting in the Asian Third -
World region, where broadcasting is not only made subservient to governments,
but also made to serve their specific interests. On closer examination however,
the step taken by the Malaysian government proves to be based not on the
principle of liberalization of the country’s broadcasting media, but the
commercialization of electronic entertainment. It was a business arrangement to
provide commercial opportunities to selected media entrepreneurs, with many
indirect controls ensuring that it did not threaten government interests by
providing information and discussion other than what government allows it to
provide. As such the new private television company embarked on a mission of
providing popular entertainment so as to maximize viewers and commercial
revenue in competition with the government channels. This article examines the
implications of such a competition to general television programming policies in
Malaysia, moral standards hitherto emphasized, the balance of foreign and local
content as well as the future pattern of television broadcasting in the country.

*A revised version of a paper presented at the fifth Colloquium by the Asian Studies Association of
Australia (ASAA) and Social Science Association of Malaysia at the Universiti Sains Malaysia,
Penang held from 29 June to 3rd July, 1987.

76



INTRODUCTION

Malaysians today enjoy roughly 217 hrs of television broadcasting a week. In
this and in the choice of channels (generally three, but more if they live close to
the borders of Singapore, Brunei, Indonesia or Thailand) they enjoy a
television service which,in its variety and glitter,resembles the service enjoyed
in more developed western countries, and certainly more than many countries
in the developing world.

In this they are momentarily the envy of the other neighbouring developing
countries of Asia and the Pacific. But I believe not for long. Television services
in all these developing countries are expanding and growing in spite of the
recession and economic depression, for television gives the very relief that is
needed during these difficult times, and the people on the whole do not
complain even if their governments develop television services at the expense
of other economic projects. India plans to spend US$700 million to expand
Doordharshan and will launch a third satellite to boost broadcasting in the
country.! Half a dozen small South Pacific nations, including Fiji and
Solomon Islands, are actively exploring the introduction of television.?

Television in all countries, but especially in the developing world, is a
phenomenon that we should take note of. It has established itself as the most
pervasive entertainment medium in all these countries, radically changing the
content and nature of entertainment traditionally enjoyed by these societies.
There is no question about this. However, television’s effects on the
traditional lifestyles of people, on their morals and behaviour, on their
thought processes and psychology have still not been established. Many
questions are being asked and researchers are searching for answers. No clear
concensus has yet emerged.

Continuing research and awareness of the complexities of the medium no
doubt bring to light new problems and effects as well as influences exercised by
television on societies in which it operates, not to mention the societies it
hg;lmogenizes, leading to the description of the telvision audience as a “global
village™.

Televison in Malaysia

Malaysia is a typical example of a former. British colony going through its
economic and social development stages since its independence in 1957,
Broadcasting in the country, largely built and developed by the British, was
designed to safeguard and propagate the authority of colonial government
and to promote loyalty of the subjects to authority. On independence, this
structure (then only radio) was passed on to the new government without any
change. In fact the same colonial director continued to run the service for
some time after the independence. There was a strongly built-in partiality
towards people and parties in power. There was not a moment, of course,
when any of the involved parties thought of transforming this obviously
“colonial” service model,to a new ““independence” service model, or at least to
a “metropolitan” service model like the BBC, even granting that the new
government was still looking to emulate Britain in many ways. But this did not
happen, and Malaysia was not unique in not doing so. India, Pakistan, as well
as Sri Lanka, all of which obtained their freedom even earlier, did not do so

77



either. The structure was convenient to the new rulers in helping them
disseminate messages from the centre and to promote loyalty--in the same
pattern used by the former colonial masters--of the subjects to the new
authority.

Television Malaysia was the creation of the independent government of
Malaysia in 1963 and it was moulded in exactly the same pattern as Radio
Malaysia. Six years of independence had not provided enough confidence or
inspiration to institute a more open and liberal broadcast service. Fostering
that attitude was the overhanging threat of armed Communist insurgency in
tllllc counéry which, although quelled carlier, had not been completely
eliminate

The desire and impetus for such a service came from the government itself,
particularly from the prime minister. Like the other strategic institutions of
the country, from the moment of inception of TV Malaysia, government took
control of the idea and shaped it in such a way so that it could serve
government, purposes completely.

Television grew rapidly, well supported by government funds, and covered
urban and rural areas extensively. The price of sets, initially at least, were
carefully regulated so that they remained at affordable levels for even a
substantial number of rural people. Today it is the foremost medium of
entertainment and information in the country with 93% of the adult
population of the country being able to receive it.3

Current Situation of TV in Malaysia

The government enjoyed a virtual monopoly of broadcasting in Malaysia
until 1984 when, Prime Minister Dr.Mahathir Mohamed, opening the way for
privatization of many governement-owned institutions, gave the nod for a
private TV station in the country. Although the idea had been toyed with by
other prime ministers, the fear of losing control of such a vital means of mass
information had always won over the democratization of the airwaves.

However the Mahathir government’s decision should not be interpreted as a
result of any desire to democratize the countries mass communication
institutions. First and foremost it was an economic decision. Tengku
Razaleigh Hamzah, the then Finance Minister, indicating the move in 1982
and describing it as a “new thrust in public policy”, said that the government
considered it appropriate to reduce the pace of public sector expansion in the
economy and the trend would help reduce the size of the budget and reduce the
need to increase taxes and borrowing.* A second reason was the government’s
concern over the proliferation of video recorders and rented video tapes in the
country in the early eighties. Government felt that a popular commercial
channel was more manageable and can be better regulated than the unweildy
problem of video recorders.® From a different perspective it can also be
described as a way of capitalizing on the hunger of the audience for varied
entertainment which the official medium, under constratint by government
policies, was not able to do.

And again the franchise to operate the new TV network, TV3, was handed
over to safe hands. It was given to a company formed by newspaper groups

78



headed by Fleet Communication, owners of the New Straits Times, the
leading English language daily. Others in the company were Utusan Melayu
Group, the owners of leading Malay language papers, Nanyang Group, the
owners of Chinese language papers and Tamil Nesan Private Ltd., the owners
of the leading Tamil daily. These companies were already owned by either
government-sponsored corporations or companies formed by component
parties of the ruling National Front.

The then chairman of the newly formed company, called Sistem Television
Malaysia Berhad (Malaysian Television System Ltd.), Mohamed Tawfik Tun
Dr.Ismail, the son of a former deputy prime minister, declared that the
company would comply with all the conditions imposed by the government.
*“As corporate citizens, we do not dispute the values in them. It all depends on
the way we present them”.® He said that the conditions imposed by the
government were to ensure that the new network was operated on the
principles of the Rukunegara (national ideology), of Islam being the official

religion and of national security. The company started operations in mid
1984.

The Environment of Competition

Competition between the government networks and an autonomous private
network is of course a new experiment in countries that were former colonies
of Britain. It is indeed a bold idea and a path-breaker. Many countries,
including India, had rejected it outright. Sri Lanka which allowed a private
station to operate when it did not have a government station to start with,
quickly took over the station for both reasons of economic viability and
political security. Since the formation of a government station, the private
network has been allowed to operate, albeit on a limited scale. Malaysia’s
experience in this “all out” competition, therefore,will be watched carefully by
other countries. And Malaysia itself must watch carefully the directions of this
competition, especially when it has not instituted a proper regulatory
mechanism to control it.”

During the years before this competition began--and it is consistently claimed
that this is still the case--RTM (Radio Television Malaysia), the government
network, adhered to a policy that popularity was less important than serving
and educating its audience in promoting the ideals of the Rukunegara (the
national ideology) which exhorted the people to believe in God, be loyal to the
King, obey and respect the constitution and be civil and diciplined.

Although like any other .developing country, TV Malaysia carried an
enormous amount of imported programmes from the western countries,
predominantly from the Anglo world of United States, Britain and Australia,
a definite attempt was made to develop local programmes in entertainment,
particularly music and drama, in which it can be said that it achieved
significant success.

The imported programmes on the other hand were carefully picked to avoid
the excessive violence and sex elements, with which imported drama had
become obsessed with,- and many programmes were censored and any
magen;ial suspected of corrupting values held in esteem by Malaysians were
excised.

79



These measures had a sanitizing effect on imported TV programmes screened
by TV Malaysia, but by no means solved all the problems connected with sex,
violence and other undesirable elements in them. This was because the censors
always went only for the conspicuous signs of these elements, mostly visual,
often not recognizing, and therefore missing altogether, the subtle ones.
Bedroom scenes and kissing as well as blood and gore were always edited out.
But dialogues about homosexualism, adultery, premarital sex, underworld
violence and the kind, equally abhorrent to those who could recognize them
for what they were, went uncensored. The censors may be forgiven on this
because it is fair for them to assume what they could not catch, cannot be
caught by the majority of the audience either. Apart from these, the culture of
sex and violence, running as themes in stories, also survived because there was
no way to edit them off short of rejecting whole programmes or episodes of a
series, and this was not easy to do as these themes predominated all popular
imported programmes.

Thus, in spite of good intentions, TV Malaysia continued to show imported
dramas whose total messages and morals could be questioned from many
angles. But their visual presentation looked clean enough.

Inits local news and current affairs programmes, TV Malaysia was firmly and
irrevocably committed to supporting the government and the cabinet. Quite
clearly it was also used as an instrument to support and promote ruling
political parties and their interests. TV Malayia, therefore, did not support or
prov1de opportunities to €xpress alternate views from any source, on matters
pertaining to politics, economics, culture, arts, etc.--in short, on almost all
aspects of national affairs and national development. It was reserved for the
exclusive use of the ruling government.

When TV3 entered the scene, it made it quite clear that its purpose was to
enrich the entertainment content of Malaysian TV, but otherwise remain
compliant to all government orders. It was more a corporate business than an
agent for social change or development. It had to make money first and talk
about social committments later, if at all.

TV3, in line with its corporate objectives, started in the urban metropolitan
areas, beginning from Kuala Lumpur,the capitol, and rapidly spreading its
wings to other urban market centres of Penang, Ipoh and Johore Baru. Its
programmes were designed to satisfy the demands of an urban audience,
which had remained somewhat displeased with TV Malaysia’s concerns with
conservative values that avoided the new and bold programmes that kept
appearing in the west, of which the urban viewers kept reading from their
English news-papers and kept hearing from their friends who frequented
overseas countries either as tourists or to visit their relatives or in pursuit of an
education.

TV3 pursued an aggressive policy in buying. newer and more expensive
imported shows and scheduled them against TV Malaysia’s usual fare. Of
particular significance was its committment to provide the potential
advertisers the kind of programmes that could sell their products. For RTM
this had not been a significant concern before because of its committment to

80



. the national ideology and also because of the monopoly it enjoyed in televison
broadcasting.

TV3 also zeroed in on a lucrative market that TV Malaysia has persistently
avoided in the past for political and ideological reasons. This was the market
of the urban Chinese viewers, whose tastes were for both western action-
oriented programmes as well as similar action-oriented programmes from the
Chinese world of Hong Kong and Taiwan. As TV Malaysia had deliberately
denied them the latter, the Chinese viewers had turned to films on rented
videos which had flooded the market with such programmes leading to a
substantial number of Chinese viewers turning away from TV Malaysia.

TV3, not being enamoured of national ideologies and constraints by
p011t1c1ans went ahead to offer this material and quite obviously cornered this
market and attracted attention from advertisers. That the government, clearly
in a position to control this situation did not do so, suggests that either there
was a new mood of liberalism within the government as far as national affairs
and idealogies were concerned, or the need to make profit for both the infant
TV3 and its parent companies--and therefore safeguard and promote the
substantial investments from government or ruling political parties that had
gone into the venture--had prevailed over ideological considerations. Later
events, to be discussed shortly, show that there is some truth in both these
suggestions.

Within three years of its establishment, TV3 was able to overtake TV
Malaysia in advertising revenue and frequently in viewership in the areas
within which its transmission reached. In the first ten months of 1986 it was
reported to have earned $51.9 million, pushing TV Malaysia into second
place®. In October 1986 the monthly viewing figures suggested it had an
average of 1,884,000 daily viewers or 44%, against RTM I's 1,614,000 (37%)
and RTM 2’s 707,000 (16%)°. Of the combined viewership of RTM 1 and 2,
77% were Malays while only 23% were Chinese. Of the v1ewersh1p of TV3,
only 39% were Malays while 51% were Chinese.

RTM’s reaction to its losing popularity was swift and surprising. Going by the
usual norms of a bureaucratic organization, one would have expected RTM
not to heed the challenges of the upstart TV3, maintaining that revenue and
popularity were not what RTM, as a respons1ble national organization, was
after. After all its revenues were assured from the national treasury, which in
turn collected all the license fees. But this was not to be so. RTM decided to hit
back and compete with TV3 on its own ground. There is no doubt that for this
it received the blessings of its political masters. Government, amidst a
depressed economy, was also desperately looking into ways and means to
increase revenue, and this attitude no doubt favoured RTM’s profit-making
spirit.

In January 1987 TV Malaysia introduced its bright new schedule, in which the
significant departure from past practices, was to create a ‘“Chinese belt” of
serials imported from Hong Kong and Taiwan, directly opposite similar
serials by TV3. A similar “Indian belt”, of imported Tamil and Hindi movies,
was also created.

81



Many other changes were made. RTM stopped broadcasting its main news
bulletin simultaneously over both channels, confining the broadcast now to
only RTM 1.1° Newer and more expensive shows, including many mini-series
such as “Peter the Great” and “Doubletake” were imported. A movie slot was
created for late evening viewing.

The January 1987 audience figures showed that RTM had significantly
improved its position. The January average daily viewership jumped to a all
time high of 5.34 million viewers.!! The most outstanding feature was the
increase of viewership over RTM 2 which jumped from 1.7 million in
December 1986 (pre new-schedule) to 2.45 million in January 1987, also the
highest ever achieved by that channel. The Chinese belt alone attracted a daily
viewership of 1.7 million from a previous 200,000 for the same time slot.

The revamping of the schedule did not seem to have damaged RTM’s other
programmes in any way. In spite of cancelling the main news bulletin over
RTM 2, its viewership in RTM 1 increased by 6%, from 2.2 million in
December 1986 to 2.3 million in January 1987. Local programmes maintained
their ranking in the top ten programmes with Malay Film occupying the top
slot and “Bintang RTM” (RTM Star - a musical variety) and local Malay
drama occupying second and third places. The newly introduced Chinese
serials occupied the ranking from 9th to 12th places.

The real significance of the Chinese serials lay in bringing back the Chinese
viewers to RTM’s channels and to increase confidence among advertisers. The
viewers for the Chinese belt, although numerically less than the viewers for
Malay programmes, constituted a large urban population (from 58% to 65%)
and a majority of those with household incomes above M$500.00(76% to
79%), packing a purchasing power more than the large Malay audience for
the top three programmes (29% t0 30% urban with 34% to 40% with
household income amounting to more than M$500).12

But TV3 is striking back. By April this year it introduced better Chinese
programmes, moved the slot to a half hour earlier than RTM’s Chinese Belt
and had started to win back the viewers and advertisers’ confidence.!? There is
no doubt that this see-saw trend will go on as long as this form of competition

" .is encouraged by the government,

Implications of the Competition

This competition between a government channel and a private channel
appears to be quite unique in the world. Even in the West, such competition,
in this form at least, is rare. In the United States, government does not own
any TV channel. The Public Broadcasting Service does not compete with the
commercial networks for commercial revenue. In Britain, in whose model
Malaysia initially introduced broadcasting in this country, BBC, the
government-financed--if not government-controlled--institution does not .
compete with ITV for commercial revenue, although the idea had been
proposed, debated and dropped. Of the developed countries only Canada and
Australia have practiced this for some time now.

In allowing a free market place for television entertainment, Malaysia had
shown a liberalization of bureaucratic attitudes, which usually stand in the

82



way of efficiency and growth. Television, of course, was not the only
institution to be commercialized in the country. Earlier and later a number of
other government-controlled institutions had been commercialized to
different degrees (bearing a close resemblance to trends in Britain).
Telecommunication was one example. Part of Malaysian Airlines System was
also sold off. Malayan Railway has also been slated for privatization. RTM
itself has opened some of its programme slots for privatization, and the
government is actively considering allowing private radio stations to operate.

It is not at all surprising that the privatized television broadcast became a
success story. One can cite other businesses such as the fast food business of
MacDonald’s, or Kentucky Fried Chicken, or leisure time businesses such as
snooker corners, which in their respective fields were new ventures that
became sucessful amidst a rapidly urbanizing and modernizing economy. TV3
was not very different. What should be worrying, though, is the potential
influence of television, as a mass medium in its unbridled commercial form,
on young impressionistic minds dazed in the glamour of urbanization and
consumerism.

But what should be even more worrying is the government network’s swift and
radical reaction to the challenge. That the government TV was released from
bureaucratic bondages to openly fight. the commercial challenge was
remarkable. And that government officers, used to the smug comfort of the
monopoly, rose to meet and even beat off the challenge was even more
remarkable. This must certainly go down in history as one example of the
benefits of the free enterprise system and the strength of the free spirit of
human beings.

However, It is pertinent to ask what was the price paid for by the citizens in
this television war between the government channel and the private channel.
The answers are somewhat dismaying.

First of all RTM now has to place an emphasis on imported programmes,
upsetting a hard-won ratio of 60% local programmes to 40% imported
programmes, built up over many years. This ratio now stands inverted. This
was because TV3 had been allowed a ratio of 70% imported programmes
against 30% local productions, the bedrock of its popularity among urban
viewers. This simply means that RTM is subjecting itself to the dictates of the
western television markets even more than before. -

Second was a marked relaxation of RTM’s moral standards in controlling the
elements of sex, violence and other undesirable mind contaminators in
imported programmes in order to spice its entertainment. There is also a new
twist to these problems. While in the past such excessive sex and violent
elements came from hollywood TV packages, now these elements come from
other sources as well, particularly from the Chinese programmes produced in
Hong Kong and Taiwan, and to a lesser extent from Indonesian and Indian
films. These elements by now seemed to have pervaded as a culture to the
entire film producing industry, irrespective of national origin. Mass
entertainment demanded these, and they are provided in many languages and
in many tradional masks.

83



RTM in the past had rejected gang warfare and associated violence, Chinese
kung-fu (including the Bruce Lee and David Caradine variety) and the
customs and culture of pre-colonial China. All these things were now allowed
in order to capture the Chinese audience.!* Kissing and intimate bedroom
scenes liberally slipped the censors’ scissors. It was so bad that even the general
manager of the rival TV3 described them :as “‘shocking”!5.

Itisinteresting to note that while Malaysians of Chinese and Indian origin had
for a long time been denied any increase of airtime for Chinese and Indian
programmes over RTM (implicitly for reasons of upholding national culture
and national integration), the new competition swung the doors wide open for
the increase of those programmes. This was a bonus coming out of the
competition. However this increase was not granted for the promotion of
local Chinese or Indian programmes; instead, for purely commercial reasons,
the increased slots were devoted to only imported programmes. -

Thirdly, this war between the rival TV stations is fought by a wholesale buying
and using of foreign weapons. They compete to see who can buy the best and
latest foreign programmes, whether it be from the West or from elsewhere.
They scramble to buy the best Chinese programmes, and the latest Hollywood
soaps. This obsession with foreign material degrades the position of locally
produced programmes and local artistes featured in them. Local artistes now
have to dress, sing, sway and rock in the Hollywood style. Local drama writers
have to incorporate certain amount of violence and sex so that their dramas
will catch the attention of the audience trained in the Hollywood model. This
is by no means a new phenomenon. RTM broadcasts of Hollywood
programmes had for a long time now groomed them towards this. But the
present intense competition has no doubt intensified these trends.

Fourthly, even accepting that competition has its virtues--it stimulates
activities and invigorates the atmosphere--there is some element of unfairness
in this competition. RTM is well supported with license fees and assured
treasury allocations. TV3’s survival depends on attracting advertisers. From a
purely economic point of view, there is no glory in the government station
winning this fight, and forcing TV3, a private enterprise, to fail, however
much we detest TV3 for promoting urban banalities. This will indeed negate
the very objective of the government in creating TV3. In this perspective
RTM’s intensive struggle to beat TV3 is, indeed, confusing.

Fifthly, the obsession with revenue and popularity has distracted the
government from its concerns of both the mental and the physical health of its
citizens. The gravest trespass on the public’s mental and physical welfare was
the way both the government network and the private network manipulated
their advertising guidelines to incorporate cigarette advertisements hitherto,
and even now, formally banned on television for health reasons. By allowing
cigarette companies to advertise other products of the same brand, the entire
range of cigarettes sold in Malaysia are now being allowed to advertise on all
Malaysian TV networks through a “backdoor”.In fact these cigarette brand
names now dominate Malaysia TV commercials. It appears that they don’t
even have to sell anything on the screen; all they have to do is to promotea TV
programme to blaze their brands on the TV screen.



There are signs now that the same strategy may be adopted by liqour sellers, as
the infrequent appearance of Guinness malt drink, with the same brand as
Guinness Stout, testifies.

We can also add the excessive amount of commercials on canned and
packaged junk food, soft drinks, children’s toys and luxury goods as adding
up to contributing to consumer wastefulness, deterioration of traditional
values as well as to deterioration of mental and physical well-being. Again,
these were effects already brought on by TV Malaysia, but being enhanced
and intensified by the new private network.

Ironically, this free competition--if “free” is the right word in this context--
does not seem to extend to information, news and current affairs. TV3 has not
shown the same flair in these areas as it has shown in perking up entertainment
as a whole. Its news coverage, content and current affairs discussion are
remarkably similar to RTM’s, in that while showing complete support to
government, it too has denied alternate views to be presented on its news.

Although, theoretically, TV3 is free to collect and present its news, it has
remained subdued, faithful to government wishes and non-challenging to
government sensitivities. There is no doubt that safeguarding its license is
paramount in TV3’s mind, and news coverage in any case is not an area where
monetary profits could be made.

As RTM remains unchallenged in that area, neither has there been an
improvement in its news coverage, content or in current affairs discussions.
They remain as mundane and as subservient to government dictates as ever.

Conclusions

If the Malaysian experiment and experience in introducing commercial
competion are anything to go by, we can only conclude that such competition
will only intensify and emphasize urban attitudes and norms and impose them
on predominantly rural but modernizing societies in the Third World.
Commercial competition does not care for traditional values for they have no
monetary significance. It respects tradional values only to the extent a jeans
manufacturer or a fast food manufacturer respects them.

But it must also be hoped that responsible governments would not be carried
away with this spirit of competition and start throwing away the caution with
which they had regulated foreign and indigenous entertainment in the medium
up till now, and themselves start acting like the commercial medium. Revenue
earning and popularity should continue to remain secondary objectives, while
providing the nation with intelligent and culturally constructive
entertainment should remain their priority. Even if they have to rely heavily
on imported programmes, there are available to them a host of educative,
intelligent, culturally informative, but nevertheless entertaining programmes
in the free world market, if only they would look carefully and make their
selection without being influenced by ratings and advertisers’ preferences.

In all honesty, alternate television station (or stations) should be welcomed in
all Third World countries. But their main function should be to provide the

85



balance between the excessive and self-serving government propaganda and
- the expression of real aspirations of the people. They should not become mere
outlets of entertainments; this would simply mean that they are replacing the
declining number of cinema houses in these countries. They should also not
become instruments in -the hands of multinational companies, which are
constantly looking for ways and means to turn the human audience into mass
consumer markets.

Private television networks should not be allowed in these countries unless
parliaments in these countries have had a chance to debate their desirability
extensively and institute measures to ensure fairplay and balance. If private
television stations are set up ‘‘company-style”” merely by government licensing
- procedures, they will then become sycophantic to government and play-things
to the population.Yet another opportunity to build dynamic and vibrant
nations would have been lost in the Third World.

NOTES

! Asia-Pacific Broadcasting and Telecommunications, Dec. 1986.
2 Asia-Pacific Broadcasting and Telecommunications, Oct-Nov. 1986.

3Ministry of Information (1983), Communications Systems in Malaysia, a background paper,
Kuala Lumpur.

'Sunday Star, 22 August, 1982.
SSunday Mail, 12 December, 1982.
¢ National Echo, 15 August 1983.
$National Echo, 15 August 1983,

7A broadcasting act is said to be in the méking and will be tabled in Parliament soon. The details
are not known yet.

8Star 7 December 1987.

°Ministry of Information Malalysia, Average Daily Audience in TV3 Grade A Areas for the
months of September and October, 1986, Appendix 7.

10Star, 28 February 1987.

11Since kthe writing of this article RTM reverted back to broadcasting the primetime news on both
networks

12Ministry of Information Malaysia, Average Daily Audience in TV3 Grade A Areas for the
month of September and October, 1986, Appendix 7.

138tar, 25 May 1987.
t4Star, 26 Feb. 1987.
15Star, 1 June 1987.

86



